Børn, voksne, rødbedejuice, kondi og motion.
<tilbage
Rødbedejuice styrker konditionen hos børn og voksne.
Rødbedejuice styrker konditionen.
Børn eller voksne! Er man uvenner med sine løbesko og har slet ikke lyst til at komme ud og dyrke motion, uanset om det er børn eller voksne - tja; så drik evt. et glas rødbedejuice.
Engelske undersøgelser viser, at effekten af et glas rødbedejuice om dagen, overgår effekten af regelmæssig træning. Samtidig så sænkes blodtrykket!
Du kan løbe eller cykle op til 16 procent længere ved at drikke rødbedejuice, viser britisk undersøgelse.
Effekten liger måske i rodfrugtens indhold af nitrat, som gør at man ikke behøver så meget ilt, hvilket gør at anstrengelserne bliver mindre anstrengende, skriver BBC News.
"Vi var meget overrasket over rødbedens effekt på iltoptagelsen, fordi denne effekt ikke kan opnås med andre midler, heller ikke træning", siger Andy Jones, professor ved Universitetet i Exeter, til BBC News.
Juicen hjælper mod sygdomme
Det engelse tidskrift "The small Journal of Applied Psysiology hævdes endda, at rødbedejuicens effekt overgår effekten af regelmæssig motion. Det er jo godt for de børn, unge og voksne der ikke kan tage sig sammen og komme ud til motion og løbetur!
Udover atleten får et kick, mener forskerne, at deres opdagelse kan hjælpe folk med hjerte-kar sygdomme, luftvejssygdomme og stofskiftesygdomme.
Man lavede forsøg med otte mænd i alderen 18år til 38 år. I seks dage drak de en ½ liter rødbedejuice pr. dag før de blev testet.
92 sekunder længere
Testen viste, sammenlignet med dem der fik placebo, at de kunne cykle 92 sek. længere end dem der modtog placebo, og de kunne cykle, på fuld styrke, i gennemsnit 11,25 min, hvilket var 92 sekunder længere end dem der havde modtaget placebo, og det svarer til 16% forbedring, hvilket er markant meget.
Rødbedejuicen reducerede også blodtrykket når mændene var i hvile, skriver BBC News.
Forskerne siger at resultaterne er så markante og specielle, at man vil underkaste dem mere forskning og flere undersøgelser.
Kilde: BBC News, august 2009.
|